Vrouw die yoga doet

Yoga kan helpen bij je depressie

Yoga is helemaal hip en happening en het wordt vaak aangeraden bij een depressie. Het gaat vaak hand in hand met mindfulness. Wetenschappers van het Medisch Centrum van de Universiteit van Boston ontdekten dat de symptomen van een chronische depressie aanzienlijk verminderen wanneer je yoga oefeningen doet. Maar wat doet het nou precies met je en wat voor invloed heeft het op een depressie? Dat en meer lees je hier.

Voordelen van yoga

Wanneer je je bezighoudt met yoga, leer je te ontspannen. Hierdoor heb je minder stress waardoor je rustiger wordt en je stemming verbetert. Je zit gewoon lekkerder in je vel. Het stimuleert ook je doorbloeding waardoor de energie beter door je lichaam stroomt. Je krijgt dus meer energie! Naast dit alles verminderen deze oefeningen ook angst, zorgen ze voor minder vermoeidheid, minder pijn en een verlaging van het cholesterolgehalte.

Zoals je gelezen hebt vermindert yoga stress, het vermindert namelijk het stresshormoon cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat we extra buikvet opslaan, maar door deze oefeningen heb je minder cortisol dus minder stress en je slaapt beter. Het kan je dus helpen slank te blijven. Bovendien helpt het je om beter te eten, je bent je meer bewust van wat gezond voor je is en wat niet. Je hebt ook minder behoefte aan emotie-eten. Toch zo gek nog niet, dat yoga!

Yoga houdt je jong

Het klinkt zo mooi, yoga houdt je jong. Maar is dat echt waar? Ja zeker. Het zit namelijk zo, onze chromosomen hebben topjes die telomeren heten. Die telomeren worden bij elke celdeling iets korter. Door de lengte van de telomeren te meten, kun je iets zeggen over hoe jeugdig een persoon is. Telomeren worden aangetast door chronische stress en ongezond eten. Gelukkig worden telomeren weer hersteld tijdens de telomerase. Door stress te verminderen kun je de biologische klok dus iets vertragen. En zoals je gelezen hebt, vermindert yoga stress doordat het invloed heeft op het stresshormoon. Uit onderzoek blijkt zelfs dat door een uurtje van deze oefeningen per dag, de telomerase met 30% omhoog schiet. Overigens stimuleert yoga ook de wederopbouw van de botten, het helpt dus tegen osteoporose! Wil je dus lekker jong blijven, dan is yoga je grote vriend.

Het is gezond

Wist je dat je minder snel ziek wordt als je aan yoga doet? Uit onderzoek blijkt namelijk dat deze oefeningen het immuunsysteem verbeteren. Het vertraagt je stofwisseling, je krijgt minder stress, een lagere hartslag en lagere bloeddruk. We weten dat hart- en vaatziekten de grootste doodsoorzaak vormen, yoga kan dus een belangrijke rol spelen voor de volksgezondheid. Het risico op hart- en vaatziekten zoals hoog cholesterol en hoge bloedsuiker wordt namelijk verlaagd. We zien dit terug in de praktijk doordat mensen die deze oefeningen doen, minder vaak in het ziekenhuis belanden, minder medicijnen slikken en minder vaak hartklachten hebben. Daarnaast heeft het een effect op de belangrijkste zenuw in ons lichaam, de nervus vagus. Deze zenuw reguleert het immuunsysteem. Yoga oefeningen stimuleren deze zenuw, waardoor auto-immuunziekten zoals reuma worden tegengegaan. Uit onderzoek onder reumapatiënten bleek dat intensive yoga hun klachten kon verminderen. Ook nam de reumafactor in het bloed af.

3 oefeningen

Ben je nu wel benieuwd naar een aantal oefeningen? Hieronder zetten we er een aantal voor je op een rijtje.

De krijger:

Neerkijkende hond:

De kindhouding:

Kan je er geen genoeg van krijgen? Dan hier nog een bonus filmpje, deze oefeningen werken ook goed bij depressie en stress.

Hulp nodig?

Yoga werkt natuurlijk heel ontspannend en heeft ontzettend veel voordelen. Toch kan het zijn dat je naast yoga nog net wat meer met je depressie wil leren omgaan. Hiervoor kun je onze online behandeling volgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *