Foto van vrouw die aan het sporten is

Sporten bij een depressie

Sporten is gezond, dat weten we allemaal. Maar wist je dat het voor mensen met een depressie een extra goed idee is om te gaan sporten? Waarom dat zo is, lees je in dit blog.

Sporten is gezond

Door regelmatig te bewegen, gaat je gezondheid vooruit. Regelmatig sporten met een matige intensiteit leidt tot verbetering van je uithoudingsvermogen, lichaamssamenstelling en spierkracht. Daarnaast neemt de kans op ziektes af. Als je daarnaast nog met anderen actief bezig bent, zul je je fijner voelen. Bewegen is namelijk niet alleen gezond, het kan ook erg gezellig zijn! Wanneer je depressief bent is het trouwens belangrijk om een sport te doen waarbij je langere tijd in beweging bent. Bijvoorbeeld wandelen of joggen. Ook sporten in groepsverband wordt aanbevolen, dit stimuleert namelijk om regelmatig te blijven bewegen en je komt ook weer onder de mensen. Wanneer je depressief bent heb je vaak minder zin in bewegingsactiviteiten, dus sporten in groepsverband geeft net dat extra zetje.

Sporten is leuk

Dit hangt natuurlijk wel af van welke sport je beoefent. Je kunt je voorstellen dat in je eentje wandelen minder leuk is dan een teamsport. Hoewel dit natuurlijk ook verschilt per persoon, het is een kwestie van perceptie. Wat de één als leuk ervaart, is juist een horror ervaring voor de ander. Maar als je de juiste sport voor jou uitkiest, dan zul je merken dat je het leuk gaat vinden. Soms heeft dit ook tijd nodig, kies je bijvoorbeeld een teamsport dan is het leuk als je hier goed in bent. Het kost tijd om ergens goed in te worden. Ben je een fan van de natuur? Dan is wandelen, fietsen of joggen wellicht wel leuk voor jou. Meer een waterrat? Dan is zwemmen erg leuk. Dit kan je ook nog eens alleen doen of juist in groepsverband, bijvoorbeeld waterpolo of onderwaterhockey. Liever natuur én water? Dan is surfen, zeilen of suppen misschien wel iets voor je. Vind je het niet leuk wat je doet? Geef het de tijd en denk eraan dat je aan je gezondheid aan het werken bent. Blijft de activiteit niet leuk? Dan kun je natuurlijk een andere sport gaan beoefenen en kijken of dat je wel bevalt.

Stress

Depressie en stress gaan vaak hand in hand. Helaas kan chronische stress leiden tot problemen. Door chronische stress maak je het stresshormoon cortisol aan, dit hormoon tast de hippocampus aan. Hierdoor verslechtert je kortetermijngeheugen en je concentratievermogen. Gelukkig is dit proces omkeerbaar. Door matig intensief te sporten maak je bepaalde stofjes aan (endorfine en BDNF) die voor het herstel van de hippocampus zorgen. Ook zorgt het ervoor dat de productie van cortisol afneemt en je stress vermindert. Meer tips om je concentratievermogen te verbeteren vind je overigens in dit blog.

Hulp nodig?

Sporten is hartstikke gezond én leuk. Toch kan het zijn dat je net iets meer nodig hebt bij je depressie. Hiervoor kun je onze online behandeling volgen. Binnen 8 weken zul je je weer helemaal top voelen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *