Vrouw die mindfulness beoefent

Mindfulness, helpt het bij een depressie?

Mindfulness. We horen het steeds vaker. Het zou bij allerlei zaken kunnen helpen, van stress tot depressie. Maar wat is mindfulness nou eigenlijk en hoe voer je het uit?

Wat is mindfulness

Mindfulness betekent dat je je volledig bewust bent van je huidige ervaring. Je bent één en al aandacht. Je ervaart een moment echt compleet en merkt bepaalde dingen op. Waar je aandacht is, daar ben jij. Je leert afstand te nemen van de chaos in je hoofd, doordat je je aandacht leert sturen. Dit zorgt ervoor dat je rustiger wordt, je je beter kunt concentreren en je gemakkelijker ontspant. Door mindfulness leer je bewuster en intenser te leven. Je gaat bewust keuzes maken en je leert anders om te gaan met gedachten die niet behulpzaam zijn. Je zult merken dat je hierdoor stressprikkels eerder en beter opvangt.

Wat mindfulness voor je betekenen

Door mindfulness te beoefenen, word je je meer bewust van je gedachten, emoties en reacties. Daarnaast zul je leren hoe je meer afstand kunt nemen van je problemen. Je leert om te gaan met stressvolle situaties en je stress symptomen zullen verminderen. Ook kun je merken dat je slaapproblemen verminderen (voor meer slaaptips kun je ook dit blog lezen) en je depressie en angst zullen afnemen.

Je merkt dat je leven gemakkelijker wordt en je kunt er meer van genieten. Ook merk je dat je meer energie hebt.

Mindfulness ook iets voor jou?

Mindfulness oefeningen zijn voor iedereen geschikt die zijn/haar kwaliteit van leven wil verbeteren, het leven intenser wil beleven en meer wil genieten. Het is zeer geschikt voor mensen die anders willen leren omgaan met stressvolle situaties.

  • Heb jij het gevoel geleefd te worden?
  • Wil je meer genieten en meer rust?
  • Minder gepieker?
  • Heb je lichamelijke ongemakken door spanning of stress?
  • Wil je beter leren omgaan met je emoties?
  • En wil je meer energie?

Dan is mindfulness zeker wat voor jou!

Oefeningen

Allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dat nou, dat mindfulness? Geen zorgen, we leggen het voor je uit. Er zijn bepaalde oefeningen die je kunt doen. Het is belangrijk dat je er wel echt de tijd voor neemt. Houd ongeveer 5 minuten aan voor deze oefening. Zet eventueel een timer.

Er zijn verschillende mindfulness oefeningen, maar de basis is altijd hetzelfde: focus op één ding tegelijk. Een stappenplan voor een mindfulness oefening is als volgt:

1. Ga rustig zitten.
2. Sluit je ogen.
3. Focus je op je ademhaling.
4. Focus je op je omgeving. Luister naar wat er om je heen gebeurt.
5. Neem elk geluid goed in je op, maar richt je steeds op één specifiek geluid.
6. Focus je op je eigen lichaam. Richt je aandacht op bijvoorbeeld je kleine teen. Kun je hem voelen? Ga zo elk lichaamsdeel af.
7. Adem rustig in en uit en doe je ogen weer open.

Voel je je al ontspannen worden?

Hulp nodig?

Ben je na het lezen van dit artikel meer geïnteresseerd in mindfulness? Meld je dan aan voor ons online programma. Je leert hier meer over mindfulness, oefeningen en je gaat er thuis mee aan de slag. Weet je nog niet zeker of ons programma voor jou de juiste keuze is? Doe dan onze quiz.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *